حجدرس خارج

درس خارج – حج جلسه صد و پانزدهم

( سال تحصیلی 1399-1400)

متن درس خارج حج 115

 

اقول  والصناعة تقتضی تخصیص العموم بالموارد الاربعة  او الخمسة  کما ذکره الشیخ  وذهب الیه فی النهایة  والتهذیب  والخلاف   وذلک من ان  اجل   حدیث معاویة بن عمار  الذی قد مر فی رقم 596   ولکن  ذکر العود فی غیره وذکر الکافور فی  باب غسل المیت  وایضا النهی عن الریاحین  فی الاخبار المذکورة فی الوسائل    اباء بعض العمومات

عن التخصیص  و یقوی احتمال ان یکون الحصر فی الاربعة  فی حدیث معاویة بن عمار حصرا اضافیا لا حقیقیا

و اختلاف اقوال  الفقهاء  وایضا اختلاف اقوال الشیخ فی کتبه   شاهد آخر علیه  . مضافا الی ان المکروه  فی حدیث معاویة بن عمار فی الادهان الطیبة دون غیرها  ولعل للدهن خصوصیة  .  فالاحتیاط یقتضی منع  المحرم من مطلق الطیب کما ذهب الیه المشهور .

قوله :والصید

ویدل علیه الکتاب :

الاول : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهيمَةُ الْأَنْعامِ إِلاَّ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ ما يُريدُ (المائدة :1)

چند فرمان :

 

  1. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به پيمان‌ها و قرارداد‌ها وفا كنيد! خواه پیمان بنده با خدا باشد؛ از این رو شامل تمام حلال وحرام و واجب و حرام می‌‌شود؛ چون همة آن‌ها نوعی پیمانی است که خدا بر عهدة بنده قرارداده و یا پیمان بنده با بنده باشد.2. جنین در رحم چهارپایان بر شما حلا ل است و با ذبح مادر جنین هم حلال می‌شود.3. چند چیز حرام است که توضیح آن در آیة 3 همین سوره خواهد آمد. 4. صید حیوان بر کسی که در حال احرام است جایز نیست. (احرام عبارت است از گفتن لبیک و پوشیدن لباس مخصوص برای انجام عمره و یا حج.) خداوند هرچه بخواهد (و مصلحت باشد) حكم مى‏كند.

 

 

الثانی : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعامُ مَساكينَ أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزيزٌ ذُو انْتِقامٍ  (المائده :95 )

اى مؤمنان در حال احرام، شكار نكنيد، و هركس از شما عمداً آن صید را به قتل برساند، بايد كفاره‏اى معادل آن از چهارپايان بدهد. ( به جای کشتن شتر مرغ، شتر قربانی کند. به جای کشتن گورخر گاو قربانی کند. و به جای کشتن آهو و روباه، گوسفند قربانی کند.)[1]البته معادل بودن آن باید توسط دو نفر عادل تأیید شود. این معادل باید به کعبه برسد. (اگر کشتن صید در احرام عمره اتفاق بیفتد، محل ذبح معادل‌‌، مکه است. و اگر در احرام حج اتفاق بیفتد، محل ذبح معادل، منی می‌باشد.) و اگر کسی قدرت خرید معادل ندارد، باید روزه بگیرد تا كيفر كار خود را بچشد. خداوند گذشته را عفو كرده است، ولى هركس تكرار كند، خدا از او انتقام مى‏گيرد؛ و خداوند، توانا و صاحب انتقام است.

البته صيد دريا و طعام آن براى شما و كاروانيان حلال است؛ تا در حال احرام از آن بهره‏مند شويد؛ ولى مادام كه محرم هستيد، شكار صحرا براى شما حرام است؛ و از (نافرمانى) خدايى كه به سوى او محشور مى‏شويد، بترسيد!

یاد آور می‌شود که کشتن صید از روی خطا در جریمة مالی، همانند عمد است، هرچند گناه مرتکب نشده است.[2]

 

[1]. مفاد روایاتی معتبر در تهذیب، ج 5، ص 341، ح 118.

[2]. مفاد روایات ائمه:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا